استفاده از رنگ در طراحی سایت

استفاده از رنگ در طراحی سایت

1393-11-28      دسته بندی : طراحی سایت
انتخاب و استفاده از رنگهای مناسب برای سایت، به میزان اهمییت انتخاب گرافیک و مطلب برای سایت مهم می باشند. در این مقاله به بحث پیرامون فاکتورهای موثر در انتخاب رنگ برای استفاده در سایت می پردازد.

 رنگها تاثیر زیادی بر مردم دارند. رنگ میتواند احساسات مردم را تغییر دهد. این احساسات می تواند تصویر شرکت شما را در ذهن بینندگان خود تحت تاثیر قرار دهد که به میتواند تاثیر بسزایی روی برند شرکت شما داشته باشد.

رنگها عموما در طبقه بندی هایی قرار میگیرند، "طبیعی"، "گرم" یا "سرد" طبقه بندی شوند. 

رنگهای طبیعی
سفید – رنگ سفید به معنای خلوص و شفافیت است. در برخی کشورها، سفید نمادی از رنگ مرگ است در حالیکه در برخی دیگر از فرهنگها، سفید رنگ امید و ازدواج است.

خاکستری – خاکستری از اطمینان و محافظه کاری نشات می گیرد. سایه های خاکستری، از مرسوم ترین رنگها برای لباسهای رسمی کار هستند.

قهوه ای – قهوه ای به معنای خاک ، زمین، خانه و خانواده است.

سیاه – سیاه میتوند به معنای بزرگنمایی قدرت، شکوه و پیچیدگی باشد. در برخی کشورها، سیاه به معنای مرگ است.

رنگهای گرم
قرمز – قرمز مناسبترین رنگ برای جلب توجه استو به این منظور از این رنگ برای نامه های تبلیغاتی استفاده می شود تا نکات مهم مورد تاکید قرار گیرند. قرمز سمبولی برای خشم، تخطی، شهوت و هوس است و می تواند واقعا فشار خون افراد را بالاتر برد.

زرد – زرد نشانی از ضعف یا ترس و در عین حال گرما و خوشحالی است.

نارنجی – نارنجی مرتبط با اشتهای افراد است.

صورتی – صورتی نشانی از معصومیت، زنانگی و عشق است.

رنگهای سرد
آبی – آبی نشانی از بی صدا بودن در افراد را است. آبی به منزله هوش و اعتماد است. نکته جالب آن است که بدانید در بسیاری از سازمانهای مالی و پزشکی از تم های آبی استفاده می کنند. آبی می تواند همچنین جلوگیرنده اشتها باشد.

سبز – در عین حالیکه سبز به معنای حسادت، حریص بودن و بی تجربگی است، میتواند نشان دهنده پول و ثروت نیز می باشد.

ارغوانی - ارغوانی نشانه ای از خلاقیت است. سایه های تیره تر از این رنگ، در زمانهایی از تاریخ، مختص به دربار و پادشاهان بود و سایه های روشنتر آن معمولا با عشق مرتبط هستند.

پس از دسته بندی مختلف رنگها ، میتوانیم به طرح های مختلف رنگها بپردازیم .

طرحهای رنگ
 طرحهای رنگ می توانند ترکیبی از یک رنگ، رنگهای مکمل، یا رنگهای متضاد باشند که شامل طبقه بندی ها زیر میباشد:

 تک رنگ: طرحهای تک رنگ از سابه های با شدتهای مختلف رنگ بر روی پیش زمینه ای سیاه و سفید تشکیل میشوند.بعنوان مثال، برای مثال ، اگر بخواهید از یک طرح رنگ قرمز استفاده کنید، می توانید از هر چیزی بین روشنترین صورتی تا قرمز تیره مایل به مشکی، استفاده نمایید.

رنگهای مکمل: طرح رنگهای مکمل تعداد رنگ های بیشتری استفاده میکنند که در کنار هم مناسب می باشند و میتواند ترکیبی مطبوع و دلپذیر را تولید کند که برای سلیقه بیشتر افراد مناسب است. ممکن است یکی از رنگها غالب باشد و رنگ دیگر مکمل آن باشد.

رنگهای متضاد: طرح رنگهای متضاد از دو یا تعداد بیشتری رنگ غالب استفاده می کنند تا یک "اثر چشمگیر" تولید شود. بعنوان مثال، استفاده از صفحه ای با پیش زمینه آبی تیره و قابی با رنگ قرمز سیر اطراف یک محدوده متنی با رنگ پیش زمینه سفید و فونت سیاه، نوعی از طرح رنگ متضاد است.

طراحان سایت در استفاده از رنگهای متضاد باید دقت خاصی داشته باشند چراکه برخی از ترکیب ها، منجر به اثر ارتعاش خواهند کرد نظیر متن قرمز روی پیش زمینه آبی که می تواند به چشمان برخی افراد صدمه وارد کند و باعث رنجش کاربران بشود . 

چهارچوب کلی رنگ ها
 چهارچوبی که در زیر آمده است پیشنهادهایی می باشند که می بایست در طراحی صفحات وب و طراحی سایت در نظر گرفته شوند تا برای همگان خوانا و خوشایند باشد.
مطالب و مقاله های وب سایت باید خوانا باشد. واضح است که سیاه روی سفید، انتخابی پیش فرض است ولی ترکیبات دیگر نیز می توانند مناسب باشند. سفید یا زرد یا رنگهای روشن دیگر نیز روی پیش زمینه های سیاه یا تیره مناسب می باشند. ولی زرد، سبز یا خاکستری روی سفید مناسب نمی باشند.

از رنگهایی استفاده کنید که برای چشم جذاب و باعث ایجاد حس خوبی در افراد میشود .

رنگهایی را انتخاب کنید که تصویری را که می خواهید به بازدید کنندگان تان بدهد.

برای رنگهای پیوسته در همه مرورگرها، از رنگهای Web Safe استفاده نمایید.

از تصاویری با شدت رنگ معمولی برای رنگ پس زمینه استفاده نکنید. این امر باعث کاهش خوانایی متن میشود و چنانچه از تصویری استفاده می کنید، آن را با ویژگی watermark استفاده نمایید.

رنگها می بایست در صفحات سایت شما، متحدالشکل باشند تا برندی را برای سایت تان خلق کنند و به بازدید کنندگان این حس را القا کند که آنها هنوز روی سایت شما هستند.

سعی کنید در طراحی سایت تم رنگ خاصی را انتخاب کنید، این موضوع به همان میزان اهمییت دارد که المانهای گرافیکی و مطالب سایت اهمییت دارند. ظاهر کلی سایت، حس بازدید کنندگان سایت را مشخص خواهد کرد و می تواند مشخص کننده تفاوت میان موفقیت و شکست در طراحی سایت باشد.


کپی برداری از مطالب تنها با ذکر مرجع مجاز میباشد
      برنامه نویسی اندروید - طراحی سایت